Sabbatsskolen, et sted for bibel, bønn og fellesskap

Vår 2015: Lukas

Evangeliet etter Lukas er temaet for bibelstudiet i 2. kvartel 2015. Lukas var lege av yrke, en hedning som konverterte til kristendommen. Han var Paulus følgesvenn og en ivrig deltaker i Jesus-bevegelsen i det romerstek imperiet. Etter hvert som bevegelsen vokste og ikke lenger bare bestod av palestinske jøder oppstod en utfordring. Hvordan skulle de med ikke-jødisk bakgrunn forstå det «mellom linjene» i Jesus utsagn? Eller hvordan skulle de forholde seg til profetier om Jesus når de ikke kjente det gamle testamentet?
Lukas tok utfordringen. Han forsøkte å skriver fortellingen om Jesus på en slik måte at ikke-jødene kunne forstå. Han samlet inn historiene, undersøkte fakta og ordnet alt i rekkefølge. Han skrev en slags rapport om Jesus. Resultatet er ikke en tørr og kjedelig historie, eller en legejournal som er vanskelig å forstå, men en optimistisk fortelling full av glede. I Lukas er det de fattige og utstøtte som i stor grad får utbytte av de gode nyhetene, for evangeliet er fullt av outsidere: skatteinnkrevere, prostituerte, spedalske og tyver. Nyheten om Jesu fødsel kommer til beskjedne foraktede gjetere. Vi kan også lese om helter som ikke er jøder, for eksempel romerske offiserer og samaritaner. Dette er gode nyheter for alle. I likhet med Matteus inneholder også Lukas et slektstre, men til forskjell går Lukas helt tilbake til Adam som er alles far.
Lukas evangelium er den lengste boken i det nye testamentet. Noen mirakler er bare nedtegnet i Lukas, slik som historien om når Jesus oppvekker enkes sønn i Nain (Luk 7,11-18) og helbredelsen av Malkus da han mistet øret (Luk 22,50-51). Flere lignelser finnes også bare i evangeliet etter Lukas, ett eksempel på dette er den barmhjertige samaritanen (Luk 10,30-37). Historien om Sakkeus er også kun fortalte av Lukas (Lukas 19,1-10). Det er kanskje greit å ha i bakhodet at Lukas evangelium er første del av et todelt verk. Fortsettelsen til Lukas er Apostlenes gjerninger.
TV-serien Bibelstudier - Lukasevangeliet tar for seg evangeliet om Jesus som legen Lukas skrev. Lukas skrev også Apostlenes gjerninger. Han brukte de beste kilder og hadde et nært samarbeid med Paulus.
Han ønsket spesielt å nå grekerne med sitt evangelium, det vil si de som ikke hadde noen inngående kunnskap om Israels historie og løftet om den kommende Messias, slik som jødene hadde. Lukas adresserte sitt skriv til sin venn Teofilus antakelig ca. År 61-63.
Vi kan takke Lukas for noen av de mest skinnende historiene fra Jesu forkynnelse. Lukasevangeliet er blant annet alene om å gjengi fortellingen om den fortapte sønn som så varmt blir tatt imot av sin far, og det er også Lukas som gir oss de kjente og kjære historiene om den barmhjertige samaritan og om Sakkeus som klatret opp i et morbærtre for å se Jesus.
TV-serien Bibelstudier - Lukasevangeliet er nå tilgjengelig når du vil på www.hopechannel.no.

Høst 2014: Jakobs brev

Temaene  og fokus høsten 2014 er Jakobs brev.

Jakobs brev har vært en av de mest misforståtte bøkene i Bibelen. I Leipzig-debatten i 1519 brukte Johann Eck det til å utfordre Martin Luthers syn på rettferdiggjørelse ved tro alene. Jakob var bror til Jesus og hadde naturlig nok førstehånds kjennskap til Jesus, og det kan tenkes at hans brev er det aller eldste. Jakobs brev er unikt og åpner et vindu inn til noen av kampene i de første kristne menighetene. Brevet utstråler også tillit til Jesu gjenkomst.

Følg bibelstudiene på Hope Channel Norge.

Vår reise i disse 13 bibelstudiene spenner over hele den kristne æra, for det omfatter sider ved den første forkynnelse og gir innsikt for folk helt til Jesus kommer igjen.

Vekkelse og reformasjon

Dette kvartalet studerer vi temaet vekkelse og reformasjon. Studium 1-8 handler om vekkelse, dvs. en fornyet lengsel etter å ligne på Jesus, mens studium 9 til og med 13 handler om reformasjon. Reformasjon er definert som forandring av tankemønster, handlinger og vaner. Ta deg tid til å studere temaet. Til hjelp finnes det et studiehefte og en tv-serie på Hopechannel Norge

Er det noen som vil skrive om sabbatsskolestudiet?

Min tid strekker ikke til alt jeg gjerne ville gjøre. Det er heller ikke ønskelig at jeg skal gjøre alt heller. Flere stemmer er viktig. Derfor spør jeg om du kan tenke deg å skrive om det ukentlige sabbatsskolestudiet? Send meg en epost.

Elias og Elisjas kappe

Elia kastet kappen sin om Elisjas skuldre da han kalte ham som sin etterfølger.

En kappe kunne være tegn på verdighet og makt. En istykkerrevet kappe var et bilde på sorg og fortvilelse. 

Jud 1,22-23 Dem som tviler, skal dere ha barmhjertighet med. 23 Andre skal dere redde ved å rive dem ut av ilden. Og noen skal dere ta dere av, men vær varsomme så dere til og med avskyr kappen som er flekket av sanselighet! 

Elisja skydde ikke kappen etter Elia ble tatt opp i ildvognen. Men hvorfor rev han sine egne klær i to deler (se 1 Kong 2, 1-18)? Rev han sin egen kappe og tok han så Elias kappe på seg som et tegn på et tidsskille?

Prestedrakten i Israels tempel

Preswtedrakten, og særlig yppersteprestens drakt, var vakker å se på. Det snakkes ofte om at ofringene i tempelet var et forbilde på Kristi offer. Men det er mer sjelden snakk om prestene som forbilde på Kristus. De ulike elementene i drakten er pakket med symboler som kan hjelpe oss å forstå både hva Kristus har gjort og fortsatt gjør. Beskrivelse av prestedrakten finner du i 2 Mos 28,2-43 og les i Hebr 8,1.2 om Kristus som yppersteprest i himmelen.

En sid eller mangefarget kappe?

Jeg var på en måte litt fascinert av ideen om kappen med mange farger, slik den er fortalt i en barnebok. Men jeg må innse at 1978-oversettelsen sier at Josef fikk en sid kappe med lange ermer. Kombinasjonen med misunnlige brødre var ikke god. Hvem hadde skylden?

Jakob, som nå var etablert patriark og dermed hadde tid og råd til å gi bedre omsorg til den minste enn den gang han strevde med å få endene til å møtes og forsørge sine første barn? Josef som skrøt uhemmet av sitt flotte klesplagg? De misunnelige brødrene som ikke klarte å se at de som voksne sønner, sikkert også nøt privilegier som Josef ikke hadde? Laban som snøt Jakob, Lea som var med på det? Kan vi finne flere vi å skylde på i denne(og andre) dysfunksjonelle familier? Må noen ha skylda, eller motsatt er noen fri for skyld? Søker vi etter skyldige for å gjøre det enklere for oss selv?

Tilbake til Josef. Ikke bare hadde han fått en fin kappe, han begynte å drømme også. Og hvilke drømmer?

Kort vei

Det er sagt at det er kort vei fra Capitol til Tarpeis klippe. Et ordtak fra antikkens Roma. Relevant i dag? Har du observert politikk eller populærkultur en viss tid, har du sikkert sett flere som har falt fra aktelse og berømmelse til fordømmelse. Men hva med i kristen sammenheng, skal ikke det være anderledes? Absolutt! Vi skal ikke drive den form for heksejakt som kjente personer som kommer i vanskeligheter, blir utsatt for fra medias side. Likevel er det slik at den kristne ikke kan hvile på gamle laurbær. Tillit og respekt må "fortjenes" hver dag. Ukens studium handler om Lucifer og hans fall fra den høyeste posisjonen for skapte vesener til den visse fortapelse. Hvordan er det mulig?

Bilder og symboler

Sabbaten den 2. april begynner vi på et nytt kvartal, noe som for oss adventister bl.a. at "leksene" får et nytt dema. Denne gangen er det om ordbilder i Bibelen. Bibelen er full av symboler og lignelser, herunder ordtak som har funnet veien inn i det norske språk som faste uttrykk der man nesten må kjenne kjenne opprinnelsen til for å forstå.  Temaet vi skal begynne med er kalt for "I himmelens vevstol" og meinneverset, ja tenk det, altså et vers vi skal minnes eller huske på, dessverre ofte en glemt kunst i våre dager, men altså selve berset: "Rom 4,7 Salige er de hvis overtredelser er forlatt, og hvis synder er skjult, "

Samarbeider med Jesus

Hva var det som ga Jesus styrke i møte med både motstand (det hendte folkemengden ville sene ham) og medgang ("alle" søkte helbredelse både tidlig og sen, se Markus evangelium 1, kapitel)

Etter først å ha undervist i synagogen, og etterpå helbredet alle syke til langt på natt, benytter han ikke anledningen til å sove lenge ut på søndag morgen. Markus forteller at han sto opp mens det enda var mørkt for ha fellesskap med Gud i bønn og meditasjon.